کارآفرین کیست و چه کارهایی انجام می‌دهد؟ کارآفرین یک اصطلاح جامع است که افراد مختلفی را در حوزه‌های گوناگون در بر می‌گیرد. برای آنکه بدانیم کارآفرین کیست و چه وظایفی برعهده دارد، با این مقاله از استارتاپت همراه باشید.

اگر برای پاسخ سوال کارآفرین کیست به ویکی‌پدیا مراجعه کنیم، کارآفرین فردی است که یک کسب و کار یا چند کسب و کار را سازماندهی یا اداره می‌کند. یک کارآفرین، فردی است خلاق، نوآور،‌ ریسک‌پذیر و خودمختار با ذهنی باز که مشکلات را شناسایی و حل می‌کند.

انواع کارآفرین

حال که می‌دانید کارآفرین کیست ، بد نیست با انواع کارآفرینان هم آشنا شوید. می‌توانیم کارآفرینان را به ۳ دسته کلی تقسیم کنیم:

  • کارآفرین اجتماعی
  • کارآفرین سریالی
  • کارآفرین سبک زندگی

۱. کارآفرین اجتماعی کیست؟

کارآفرین اجتماعی (Social entrepreneur)، فردی است که راه‌حل‌های نوآورانه را برای مشکلات اجتماعی دنبال می‌کند و شیوه‌ای را برای ایجاد و حفظ ارزش‌های اجتماعی ابداع می‌نماید. اکثر کارآفرینان اجتماعی در فعالیت‌های غیر انتفاعی شرکت می‌کنند و مسئولیت‌های اجتماعی را بر عهده می‌گیرند. آن‌ها عمدتا برای بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی، شرایط آموزشی، سلامتی، عمومی، زیست محیطی و بهداشتی جامعه انگیزه دارند.

وینوبا باوه (Vinoba Bhave)، دیوید برور (David Brower)، ماریا مونتسوری (Maria Montessori) و فلورانس نیینگال (Florence Nihtingale) برخی از مشهورترین کارآفرینان اجتماعی گذشته و ابراهیم ابوالیش (Ibrahim Abouleish)، بیل کلینتون (Bill Clinton) و دکتر آبراهام ام جورج (Dr. Abraham M. George) برخی از کارآفرینان برتر اجتماعی امروزی هستند.

۲. کارآفرین سریالی کیست؟

کارآفرین سریالی (Serial entrepreneurs)، فردی است که به طور مداوم ایده‌های جدیدی را ارائه می‌دهد، کسب و کارهای مختلف را شروع می‌کند و سپس آن‌ها را به سهامداران و سرمایه‌گذاران می‌فروشد. کارآفرینان سریالی چندین کسب و کار مختلف را شروع می‌کنند و قصد ندارند هر یک از آنها را برای مدت طولانی اداره کنند. آنها با تعداد زیادی ایده منحصر به فرد و پر ریسک روبه رو هستند و به کار در یک حوزه مشخصی علاقه ندارند.

طبق آمار فوربس، ۱۰ کارآفرین سریالی برتر عبارتند از:

  • کریگ مک کو (Craig McCaw)
  • جاش کاپلمن (Josh Kopelman)
  • استیو بلانک (Steve Blank)
  • وین هویزنگا (Wayne Huizenga)
  • مایکل روبین (Michael Rubin)
  • برادران سامور (Samwer brothers)
  • لیندن ریوب (Lyndon Rive)
  • عمر حمویی (Omar Hamoui)
  • نیکلاس زنگستروم (Niklas Zennstrom)
  • یانوس فریس (Janus friis)
  • اندی بچتولشیم (Andy Bechtolsheim).

۳. کارآفرین سبک زندگی کیست؟

کارآفرین سبک زندگی (Lifestyle entrepreneurs)، فردی است که از مهارت و علایق شخصی خود، درآمد کسب می‌کند و از فرصت‌های موجود در شیوه زندگی خود بهره می‌برد. در حالی که اکثر کارآفرینان سریالی ایده یا طرح کسب و کار خود را در مراحل اولیه به سهامداران و سرمایه‌گذاران می‌فروشند، کارآفرینان سبک زندگی تصمیم می‌گیرند تا کسب و کار خود را پرورش دهند تا در درازمدت به یک درآمد پایدار دست یابند.

کارآفرینان سبک زندگی نسبت به زمان، مکان و مبلغ سرمایه اولیه خود کاملا مختارانه عمل می‌کنند و می‌توانند در کنار کسب و کار خود به امور روزمره نیز بپردازند.

معرفی انواع استارتاپ

بزرگترین کارآفرینان جهان

بزرگ‌ترین کارآفرینان زمان ما به گفته فوربس (Forbes) به شرح زیر هستند:

  • بیل گیتس (Bill Gates) – مایکروسافت (Microsoft)
  • لری پیج و سرگئی برین (Larry Page and Sergey Brin) – گوگل (Google)
  • مارک زوکربرگ (Mark Zuckerberg) – فیس بوک (Facebook)
  • مایکل بلومبرگ (Michael Bloomberg) – بلومبرگ (Bloomberg)
  • ماسایوشی سان (Masayoshi Son) – سان بانک (SoftBank)
  • الون ماسک (Elon Musk) – اسپیس ایکس (SpaceX)
  • تری گو (Terry Gou) – صنعت دقیق  Hon Hai(Hon Hai Precision Industry)
  • لری الیسون (Larry Elison) – اوراکل (Oracle)
  • رابین لی (Robin Li) – بایدو (Baidu)
  • آلیکو دانگوت (Aliko Dangote) – دانگوت گروپ (Dangote Group)
  • رید هافمن (Reid Hoffman) – سرمایه‌گذار خطرپذیر (Venture Capitalist)
  • مو ابراهیم (Mo Ibrahim) – مو ابراهیم (Mo Ibrahim)

ویژگی‌های یک کارآفرین

برای این که یک کارآفرین باشید، باید برخی از این ویژگی‌های زیر را داشته باشید:

  • روشن فکر بودن
  • شور و انگیزه برای انجام هر کاری
  • جریان دائمی ایده
  • خلاقیت و ریسک‌پذیری
  • انضباط و اعتماد به نفس
  • فرصت سازی
  • شناسه مشکلات و حل آن‌ها

وظایف یک کارآفرین

حال که دانستیم کارآفرین کیست و با تعریف و مفهوم آن آشنا شدیم، در ادامه می‌خوانیم وظایف یک کارآفرین چیست؟

۱. پذیرش مخاطره

یک کارآفرین هرگونه خطری را هنگام راه‌اندازی و حفظ کسب و کار خود، می‌پذیرید. او هر گونه مسئولیت مربوط به کیفیت و زمان انجام کار را قبول می‌کند و همیشه برای شرایط اضطراری آمادگی دارد. مایک گافکا (Mike Gafka) می‌گوید: «برای موفقیت، نمی‌توانید تنها چالش‌های مورد علاقه خود را انتخاب کنید و باید همه چالش‌هایی پیش‌رو را بپذیرید.»

۲. فروشندگی

یک کارآفرین باید یک فروشنده خوب باشد. اگر یک کارآفرین نتواند محصول خود را به فروش برساند، نمی‌تواند موفق شود. او مسئول بازاریابی و تبلیغات محصولات یا خدمات خود است. پول وسیله‌ای است برای تبادل کالا و خدمات و اگر شما کالا یا خدمات خود را نتوانید به دیگران بفروشید، از پول و درآمد بی‌بهره می‌مانید.

۳. دستیابی به اهداف

کارآفرینان نه تنها اهداف خود را تعیین می‌نمایید، بلکه برای رسیدن به آن‌ها تلاش می‌کنند. رابرت کیوساکی (Robert Kiyosaki) می گوید:«اکثر مردم می دانند که چگونه اهداف را تعیین کنند؛ اما تعداد کمی از مردم می دانند که چگونه به آن‌ها دست یابند. این ویژگی یک کارآفرین را از سایرین متمایز می‌کند.»

کارآفرینان اهداف بلندپروازانه‌ای را برای خود در نظر می‌گیرند که دستیابی به آن‌ها برای‌شان هیجان‌انگیز است. در حالی که این اهداف از دید افراد عادی ترسناک و غیر ممکن به نظر می‌رسد.

۴. رهبری

یکی از چالش های یک کارآفرین این است که باید در خط مقدم کسب و کار خود باشید. او حداقل در هنگام راه‌اندازی ایده خود باید پیش قدم باشد و رهبری سایرین را به دست گیرد. رهبران برجسته از مسیر کسب و کار خود برای بالا بردن عزت نفس پرسنل استفاده می‌کنند.

سام والتون می‌گوید: «اگر افراد به خودشان اعتقاد داشته باشند، از عملکرد خود شگفت زده می‌شوند.» شما باید برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق، توانایی جذب افراد هوشمند و ایجاد یک تیم کسب و کار بزرگ را داشته باشید.

۵. تصمیم گیری

کارآفرینان باید برای تعیین اهداف کسب و کار خود و دستیابی آن‌ها، دائما در زمان مناسب تصمیم‌گیری کنند. کارآفرین شخصی است که درباره سرنوشت کسب و کار خود تصمیم می‌گیرد و سرمایه گذاران بالقوه یا سرمایه‌گذاران فعلی شرکت و منابع مالی را مدیریت می‌کند. او اطمینان می‌دهد که فعالیت تجاری‌اش در راستای منافع عمومی جامعه است.

۶. شناسایی و حل مشکل

یک کارآفرین سریعا مشکلات پیش روی کسب و کار خود را شناسایی و بلافاصله راه حل مناسب را دنبال می‌کند. طبق یک ضرب‌المثل که می‌گوید: «کسی که کفش را می‌پوشد، می‌داند کفشش کجاست.» بنابراین تنها یک کارآفرین می‌داند که اگر چالشی در مسیر کسب و کارش پیش آمد،‌ چگونه در اسرع وقت آن را حل و فصل کند.