از گذشته‌های دور تا دنیای مدرن امروز، مشورت گرفتن در تمام زمینه‌ها یک گزینه مفید، پسندیده و توصیه شده بوده است. هیچ کس کامل نیست. زبده‎ترین‎های حوزه‎های مختلف هم به مشاوره گرفتن نیاز دارند. مشاوره کسب و کار یکی از عواملی است که در زمینه‌های اقتصادی می‌تواند تفاوت‎های عظیمی بیافریند.

در این مقاله از استارتاپت کمک می‌کنیم درک بهتری از رشته مشاوره کسب و کار به دست بیاورید. پس از تعریف مفهوم مشاوره کسب و کار، انواع آن را به شما معرفی کرده و نشان می‌دهیم چرا برای رونق کسب و کار خود باید از این مشاوران کمک بگیرید.

مشاوره کسب و کار چیست؟

مشاوران کسب و کار تقریبا هرگز از واژه‌ی «مشکل» استفاده نمی‌کنند، در عوض درباره فرصت‌هایی صحبت می‎کنند که می‌تواند برای کسب و کارها ارزش آفرینی کند. اگر از یک مشاور کسب و کار بپرسید چه کاری انجام می‌دهد؟ احتمالا این جواب را دریافت می‌کنید «کار من در حیطه راهکارهای کسب و کار است.»

با وجود انتقاداتی که در زمینه مشاوره کسب و کار وجود دارد آنها واقعا این قابلیت را دارند که به شرکت متوسط ارزش بخشیده و موجب رونق کسب و کارها شوند. اما باید بدانید چرا و چه زمانی باید از مشاوره کسب و کار استفاده کرد. دامنه وسیعی از مشکلات کسب و کاری وجود دارد، که مشاوران کسب و کار می‎توانند برای آن راهکار ارائه دهند. انواع مختلف مشاوره کسب و کار در مواجهه با مشکلات، ایده‎های متفاوتی را عرضه می‎کنند.

انواع مشاوره کسب و کار

مشاوران کسب و کار به طور کلی در ۵ حوزه می‎توانند به کسب و کار بازار متوسط شما ارزش اضافه کرده و به آن رونق ببخشند:

۱. مدیریت و استراتژی

اگر می‌خواهید برای رونق کسب و کار خود در زمینه مدیریت و استراتژی از مشاوره کسب و کار استفاده کنید، باید بدانید که یک مشاور واجد شرایط مشاوری است که بازار خاص شرکت شما را به خوبی بشناسد و درکی عمیق از بهترین راه‌حل‌های موجود در صنعت شما (یا حتی سایر صنایع) داشته باشد. اگر از نظر جغرافیایی به دنبال گسترش دادن بازارهای خود هستید، باید سرمایه گذاری روی محصول را توسعه دهید، بازار متوسط شرکت خود را برای ارتقای موثر و به صرفه انتخاب کنید و سپس یک مشاور با تجربه در زمینه مدیریت استراتژی استخدام کنید تا کار به خوبی پیش برود. شرکت‎هایی مانند McKinsey & Company با ارائه مشاوره در زمینه اجرای استراتژی‌های بهتر توانسته اند در این زمینه از مشاوره کسب و کار شهرت خوبی به دست بیاورند.

استراتژی کسب و کار چیست و چطور می‌توان یک استراتژی مؤثر ایجاد کرد؟

۲. عملیات‌ها

آیا می‎خواهید کیفیت و تاثیر فرایندهای مربوط به محصولتان را بهبود دهید؟ مشاوران عملیاتی مانند شرکت Accenture می‎توانند به شما کمک کنند، روشی جدید برای این کار ایجاد کرده و آن را به کار ببندید. برخی از مشاوان در زمینه مهندسی مجدد فرایندهای کسب و کاری تخصص دارند. این یعنی آنها به شرکت شما آمده، فرایندهای موجود آن را ترسیم و سپس بررسی می‌کنند.

با توجه به بررسی‌های انجام شده فرصت‌هایی را شناسایی می‌کنند که در آن می‌توانید با حفظ کیفیت، مراحل تولید را کاهش دهید. به عبارت دیگر، فرآیندهای شرکت را به شیوه‌ای مهندسی مجدد می‌کنند که علاوه بر کوتاه شدن مدت تولید، هزینه آن هم کاهش پیدا کند. برخی مشاوران هم در زمینه سیستم‌های کنترل کیفی متخصص هستند و می‌توانند به شما کمک کنند تا با اعمال چند تغییر، نقص‌های موجود در این حوزه را برطرف کنید.

۳. فناوری اطلاعات

حوزه آی‌تی برای مشاوران رشد سریعی دارد، زیرا میزان تقاضای موجود برای تکنولوژی جدید، هر روز روی شرکت‌های بازار میانه تاثیر می‌گذارد. ممکن است برای رونق کسب و کار خود بخواهید یک کسب و کار هوشمند را ایجاد کرده یا آن را با سیستم قدیمی شرکت ادغام کنید تا هر دو با هم کار کنند. در این موارد یک مشاور کسب و کار حوزه آی‌تی می‌تواند به شما کمک کند. مشاوران آی‌تی مانند شرکت IBM قابلیت‌های شرکت را تقویت می‌کنند و برای تحقق نیازهای متغیر مشتریان داخلی و خارجی به حوزه آی‌تی انعطاف بیشتری می‌بخشند.

۴. منابع انسانی

آیا قصدتان این است که رضایت کلی کارکنان شرکت را بالا برده، استعدادهای برتر را استخدام کنید و افراد دارای بهترین عملکرد در شرکت را نزد خود حفظ کنید؟ مشاوران منابع انسانی مانند شرکت Hay Group، با توجه به اهداف کلی کسب و کار، در حوزه‌های توسعه استراتژی‌های پاداش، آموزش و توسعه افراد در حوزه‌هایی چون مدیریت نیروی انسانی و رهبری، متخصص هستند. آنها می‌توانند با بهبود بازخورد مربوط به عملکرد و ارزیابی تیم باعث شوند کارکنان شما هوشمندانه‌تر کار کنند.

۵. بازاریابی

بازاریابی در رونق کسب و کار اهمیت زیادی دارد. اگر برای شرکت به یک لوگو نیاز دارید، در صدد پیدا کردن بازار جدیدی برای یکی از برندهای خود بوده یا برای تعامل با مشتریان خود به دنبال یک استراتژی جدید در زمینه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی هستید، می‌توانید از مشاوران بازاریابی یاری بگیرید. شرکت‌های مشاوره‌ای مانند Boston Consulting Group برای رونق کسب و کار، در این حوزه خدمات خوبی را به شرکت‌های طرف قرارداد خود ارائه می‌دهند. این مشاوران وقتی ایده‎ای وجود ندارد درهای خلاقیت را در ذهنتان باز می‎کنند. آنها به شما اجازه می‎دهند چیزهایی را ببینید که سایر شرکت‌ها با به کار گرفتن آن توانسته‌اند مشتریان بیشتری را به سوی خود جلب کنند.

چرا باید از مشاوره کسب و کار کمک گرفت؟

حال که حوزه‌های اصلی مشاوره کسب و کار را می‌شناسید از خود می‌پرسید چرا باید یک مشاور استخدام کنم؟ استارتاپت برای این کار ۵ دلیل را به شما معرفی می‌کند:

۱.کمک فکری

به عنوان مثال،‌ شما برای رونق کسب و کار خود، منابع انسانی لازم را در اختیار ندارید، زیرا برخی از نیروهای داخلی خود را از دست داده‌اید. در این صورت یک مشاور را برای یک پروژه و به شکل موقت استخدام می‌کنید تا شکاف موجود را تا زمانی که رفع شود با وجود او پر کنید. مجبور نیستید مشاور را به صورت تمام وقت استخدام کنید، بنابراین همکاری شما با او می‌تواند کوتاه مدت و مقرون به صرفه باشد.

۲. مدیریت تغییر

مشاوران در ایجاد کردن تغییر در سازمان‌ها به منظور رونق بخشیدن به کسب و کار تخصص دارند، بنابراین اگر شرکت متوسط شما به خاطر تغییرات پیش روی، پر از اختلافات داخلی شده، وجود مشاور در مدیریت اوضاع کمک بزرگی خواهد بود. مشاوران می‎دانند که اغلب در این حوزه نقش یک پوشش سیاسی را دارند، یعنی سرزنش تغییرات ناخوشایندی چون تعدیل نیرو یا اقدامات انجام گرفته در مورد کاستن از هزینه‎ها متوجه آنها خواهد بود.

۳. آموزش و پیاده‌سازی بهترین روش‌ها

مشاوران اغلب متخصصان حوزه مربوطه را رهبری می‎کنند. آنها از تخصص علمی و نظری برخوردارند و در عین حال شرکت‎ها را مستقیما برای ایجاد تغییر در ساز و کار خود رهبری می‌کنند. اگر می‎خواهید در حوزه‎هایی چون آی‌تی و مدیریت از بهترین روش‎ها استفاده کنید، بهترین منبعی که برای این کار می‌توانید پیدا کنید مشاوران هستند. چرا می‏خواهید ریسک کرده و خود به روش اختراع کنید، آن هم وقتی که مشاوران پیش از این توانسته‎اند بهترین روش‌ها را شناسایی کرده و حتی آن را در مورد چند مشتری هم به اجرا درآورند.

۴. بهره بردن از خلاقیت

دیدگاه مشاوران در حوزه کسب و کار تازه و بکر است، بنابراین اگر شخصی از خارج شرکت وارد شده و ایده‌های جدید و مفیدی ارائه دهد، فرصت خوبی برای رونق کسب و کار فراهم می‌آید. گاهی افرادی که به شرکت بسیار نزدیک هستند، چشم‌اندازی برای وسعت بخشیدن به تصویر برند شما در بازار ندارند. در مقابل مشاوران می‌توانند در رابطه با تفکر خلاقانه در بخش داخلی و تقویت آن در شرکت، دیدگاه‌های ارزشمندی را به شما ارائه دهند.

چطور می‌توانیم کارآفرینی موفق باشیم؟

۵. ارائه آموزش

می‎توانید مشاوری را استخدام کنید که اطلاعات خود در تمام زمینه‌های تخصصی‌اش را به شما آموزش دهد. مشاوران برای آموزش زاده شده‌اند، بنابراین برگزاری یک دوره آموزشی یا اجرای یک ارائه‌ی یک روزه در هر زمینه‌ای برای شرکت شما یک کار عادی برای آن‌ها محسوب می‌شود. یک مشاور خوب، تئوری و عمل را در هم می‌آمیزد و این همان چیزی است که به شرکت‌های میانه بازار ارزش زیادی را انتقال می‌دهد.

کمک گرفتن از متخصصان مشاوره کسب و کار قطعا هزینه‌بر است و باید قبل از هر چیز سود و زیان آن را سبک سنگین کنید. فقط شما هستید که از نیازهای خاص شرکت خود آگاهید اما این احتمال وجود دارد که با کمک مشاور بتوانید برای این نیازها راهکارهای بسیار مفیدی را به دست بیاورید.